من چگونه من شدم؟من شکوفا میشوم یا مضطرب ومخرب پیش میروم؟قسمت 2.

نقش تربیت0تا 6 سالگی در تمام عمر وزندگی


..
زمانی که کودک متولد میشود بسیار مهم است که پدر ومادر درآن ایام دچار چه وضعیت روحی وروانی هستن؟ واز اتفاقات زندگی در چه درجه ای از رضایت یا شکایت می باشند؟ به روایت جیمز هولیس (یکی از روانکاوان برجسته یونگی)کودکان از 3 ماهگی به تقلید صورت والدین خود میپردازند، وکم کم ان حالات را تقلید کرده وبه مرور حس انها را دریافت خواهند کرد ودرون خود انها را با خود یکی کرده وبه در طول زمان به سبک زندگی تسری خواهند داد . پس تا اینجا میتوان تحلیل کرد که او بدون شکل گیری قدرت تحلیل به شکلی کاملا ناهشیار تحلیلش از محیط شکل گرفته واین تحلیل به مرور راهبر او در کل مسیر زندگی خواهد بود.
اگر این فرایندهای روانی منتقل شده با بستر روحی کودک تا حدودی همخوانی داشته باشد کودک خیلی در اینده دچار تعارض نخواهد شد وشاید در هماهنگی مناسبی با خودش باشد اما اگر این ساختار خانوادگی وتربیتی با بستر روحی اودر تضاد وشاید در تناقض باشد ما به زودی میتوانیم منتطر ادمی باشیم که درطول سفر زندگی خود کارهایی را که انجام میدهد و بابتش تشویق میشود خوشحالش نمیکند وکارهایی که خوشحالش میکند از طرف محیط تایید نمیشود!!!پس انرژی اصلی روان او به مرور به پستوی روان او میخزد وهمیشه در اوج خفا یا خواب سراغش می آید واو از هر بار حضور او تا مرز بی نهایت دچار شرمندگی وخجالت وافسردگی میگردد وهمچون محیط اطراف صدها بار از خود میپرسد ....................................من کی درست خواهم شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟
وهر بار از بار قبل نا امید تر میپرسد . 
حال آنکه او درست است ولی محیط بستر روحی که او با ان متولد شده است را به رسمیت نمیشناسد پس راه ورسم تشویق وتحسین وپرورش او راهم نمیداند... واشتباها به او میگوید که او اشتباهی است ....

ادامه دارد

/ 8 نظر / 23 بازدید
نیلوفرآبی

سلام استاد رضایی عزیز،یه سوال داشتم لطف کنید جند کتاب درباره فرزندپروی معرفی کنید.متشکرم

آذربانو

بفرما پس دردمنم همینه. ناخاسته منه نوزاد بینوارو مقلد صورت خودشون کردن الانم میگن بیا سیرت مارو بگیر واست کف بزنیم منم زیر بار نمیرم بمن میگن اشتباهی! نمیشه والدین از این جورابا ک دزدا میکشن رو سرشون استفاده کنن هیچ حسی منتقل نشه. ب دردسرای بعدش نمی ارزه.

لاله

سلام استاد شبتون بخير ,اگر مادر درزمان باردارى وپس ازان حس رنج ودرد داشته فرزندش چگونه با يد با ان حس روبه رو شود

یزداندوست

خیلی جالب و تامل برانکیزه!! منتظر قسمت های بعدی هستیم

هر چی بیشتر میریم جلو سخت تر میشه کاش جلوتر که رفتیم مثال هم بزنید اینطوری با تصویر سازی ذهنی همیشه یادمون میمونه.... که حداقل ما درباره آیندگان حواسمون رو جمع کنیم و بدونیم که رفتار ما چه نتایجی در بر داره!!!

آذربانو

هیچ فرقی نداره ما درباره ایندگان هم حواسمونو جمع کنیم . همین اش و همین کاسه اس ب نظر من.نهایتش اینه ک فقط میدونیم همین. چقد مسخره ک ما از 3 ماهگی ک فقط بلدیم شیر بخوریم گریه کنیم درگیر زندگی میشیم و چ عواقبی داره بعدش ک میتونه برامون عذاب اور باشه. حالا پدرمادرم ناخاسته ی حسی منتقل کردن. هه. زندگی همه جاش باید به هم بیاد دیگه.

کیانوش کمانگر

درود استاد بسیار خوب پیش می روید. از خواندن این موضوع که تداعی و یادآور کلاسهای ارزنده شماست لذت می برم. [گل]

مهری شریفی

سلام , وقت بخیر ممنون از قسمت 2 , این تضاد را هم زیاد تجربه کردم که کارهایی را که انجام دادم و بابتش تشویق میشدم خوشحالش نمیکرد وکارهایی که خوشحالش میکرد از طرف محیط ارزش محسوب نمیشد وگاهی مسخره بود! با سپاس ؛ منتظر قسمت های بعدی هستم.